Friday, August 31, 2012

2012 - 29. - 31. avgust, Barcelona (2. deo)

U Barseloni postoji žičara koja povezuje staru luku (Port Vell) sa brdom Montjuïc. Nismo se nikad pre vozili ovom žičarom, a pošto smo već bili blizu luke i obale, bio je pravi trenutak da pogledamo Barselonu iz neke nove perspektive.

No, pre nego što krenemo u avanturu žičarom, morali smo da doručkujemo. Ima li boljeg mesta za zdrav doručak od čuvene pijace La Boqueria? Svaki put kada odemo na ovu pijacu, čini nam se da bismo tamo mogli da provedemo ceo dan i da probamo ponešto sa svake tezge. Mislim da je ovo jedina pijaca na svetu koju volim...

Od pijace do žičare nam je trebalo oko pola sata autobusom. Primetili smo da se oni crni oblaci od prethodne večeri nisu razišli, ali smo se nadali da neće biti kiše.

Polazak iz luke

Vožnja žičarom nam je brzo prošla - uživali u pogledu na Barselonu sa visine. Kada smo stigli na Montjuïc vetar je duvao sve jače, ali mi smo odlučili da popijemo kafu u lokalnoj kafeteriji i pokušali da uživamo u pogledu. Međutim, nije nam se dalo! Da nas ne bi uhvatilo nevreme, vratili smo na stanicu žičare i zatim natrag u luku, odakle smo i krenuli.

Povratak sa Montjuïca

Poslednjih nekoliko minuta pre povratka u luku, dok smo još bili u kabini žičare, počela je da prska kiša i duvao je jak vetar.
Zaključili smo da bi bilo najbolje da se vratimo u hotel, odmorimo se a onda uveče da ponovo izađemo - da se oprostimo od Barselone i Španije.
Kada smo stigli u hotel izgledalo je da se oblaci razilaze, pa smo ponovo izašli na krov, da još malo uživamo u pogledu na ovaj divan grad.

U daljini su MNAC i neobični komunikacioni toranj na Montjuïcu

Spomenik Kolumbu

Copyright © Sofijana Stamenkovic

Tokom večeri ponovo smo sišli do obale, prošetali do samog kraja Ramble del Mar i vratili se do predivne zgrade stare luke Port Vell
I onda se nebo otvorilo! Kao i većina prolaznika, bili smo potpuno nespremni za pljusak. U prvom trenutku smo pokušali da se sklonimo kod ulaza u zgradu stare luke, ali tu nismo uspeli da nađemo baš neki zaklon od kiše. Nadali smo se da kiša neće dugo padati - letnji pljusak obično brzo prođe, ali ovaj put nismo imali sreće. Kada smo shvatili da kiša neće ubrzo stati, nismo imali izbora već smo po pljusku odjurili do hotela. Ne sećam se koliko puta u životu sam pokisla, ali ovako - do gole kože, možda 3 puta u životu!

Zaključili smo, setno, da Barselona plače zato što sutra rano ujutro odlazimo, vraćamo se u Beograd...

Thursday, August 30, 2012

2012 - 29. - 31. avgust, Barcelona

Svanuo je novi dan. Jutro u Valensiji obećavalo je lepo vreme za put do Barselone, udaljene oko 350 km.

Pogled iz hotelske sobe u Valensiji

Tokom prethodnog boravka u Barseloni, u maju 2011, obišli smo većinu tzv. „must see“ znamenitosti. Pošto nismo planirali da ponovo obilazimo Gaudijeva i ostala remek dela, odlučili smo da poslednje dve noći na ovom putovanju prespavamo u hotelu koji je blizu obale. Tako smo se obreli u jednom hotelu koji je udaljen oko 500 metara od spomenika Kolumbu. Na krovu hotela postoji terasa sa malim bazenom koji nam nije bio preterano privlačan ali je zato pogled na Barselonu bio fantastičan.

Barselona u kasno popodne, u daljini se vidi Tibidabo

Pogled na hotel „W Barcelona“

Na krovu hotela, pored bazena

Veče u Barseloni je bilo toplo, čak +34 stepena, a neobično tamni oblaci su se valjali u daljini. Možda zahvaljujući „treningu izdržljivosti“ u Kordobi i Sevilji, a možda i zato što nam je ovo bilo pretposlednje veče u Španiji, odlučili smo da zanemarimo vrućinu i da uživamo.

Spustili smo se do spomenika Kolumbu koji je na trgu Plaza Portal de la Pau, na samom kraju ulice La Rambla. Unutar spomenika koji je visok skoro 40 m postoji lift koji vodi posetioce do vidikovca na vrhu. Mi smo, nažalost, stigli kasno - radno vreme ovog spomen-obeležja bilo je završeno, pa nismo uspeli da se približimo bronzanoj statui Kolumba i zajedno sa njim pogledamo ka „Novom svetu“. Na kružnom podnožju spomenika, na svakom od ukupno četiri stepeništa nalaze se po dva lava. Jedan lav je bio uhvaćen za rep!

Jedan od 8 lavova

Nastavili smo šetnju dalje, do našeg omiljenog mesta na obali, do Ramble del Mar i odatle dalje širokim šetalištem koje ide pored obale. Uz obalu je bio usidren i jedan jedrenjak - replika nekog od brodova španske flote iz XVI veka, iz perioda osvajanja novog sveta.

Replika - možda baš Kolumbovog jedrenjaka

Naše omiljeno mesto u Barseloni

Copyright © Sofijana Stamenkovic

Pretposlednji dan boravka u Španiji...

Wednesday, August 29, 2012

2012 - 28. avgust, Valencia - Ciudad de las Artes y las Ciencias

And now - something entirely different!

U planu nam je da obiđemo praktično samo jednu znamenitost Valensije - Grad umetnosti i nauke (Ciudad de las Artes y las Ciencias). Ovaj kompleks projektovali su Santiago Calatrava (s čijim delima smo se sreli još na početku putovanja, u Bilbau) i Félix Candela, autor okeanografskog parka (L'Oceanogràfic).
U jednoj rečenici - savremena umetnost i arhitektura na jednom mestu i u svom najboljem izdanju. Prava poslastica za zaljubljenike u umetnost i kulturu poput nas.

Ali, pre nego što smo krenuli u Grad umetnosti i nauke, svratili smo u poštu, da pošaljemo razglednice našima u Srbiji.

U pošti

Od centra grada (gde je naš hotel) vozi direktna autobuska linija kojom se vrlo jednostavno stiže do ovog kompleksa. Kada smo izašli iz autobusa, videli smo da Grad umetnosti i nauke zauzima prilično veliki prostor. Morali smo da smislimo na koju ćemo stranu.

Dok ne smislimo kojim ćemo putem dalje, zastali smo na platou između nekoliko objekata i videli maketu Meseca - sa prikazanom stranom koja nam je vidljiva sa Zemlje i sa „tamnom“ stranom!

Tamna strana Meseca

Vidljiva strana Meseca

Par koraka dalje je i maketa na kojoj su prikazana sazvežđa. Jedna „škorpija“ je odmah pronašla svoje sazvežđe!

Grad umetnosti i nauke sastoji se iz osam zasebnih celina i s jedne strane platoa je ovaj neobičan „park“ - L'Umbracle. U parku postoji više stotina biljnih vrsta, od palmi do lokvanja, voća, cveća, začinskog bilja - sve to iskombinovano sa skulpturama savremenih umetnika. Park je dugačak 320 metara i celom njegovom dužinom prolazi staza za pešake.

Naspram parka L'Umbracle je predivan viseći most Zlatna brana (Puente de l'Assut de l'Or) iza koga je Agora (L'Àgora), a još dalje iza njih je okeanografski park. Najviša tačka mosta je na 125 metara, što je ujedno i najviša tačka u celoj Valensiji. Agora je prostor za različite namene - uglavnom za sportske priredbe i može da primi oko 6000 ljudi.

Most „Zlatna brana“ i iza njega Agora

Nismo ni primetili kad smo se već prilično odaljili od Agore i mosta i došli takoreći „na vrata“ Muzeja nauke (Museu de les Ciències Príncipe Felipe).

No, pre ulaska u sam muzej, hteli smo da se provozamo vozićem koji vozi kroz veći deo ovog Grada. Vozić polazi iz hladovine Muzeja nauke i ide do mosta, a potom se vraća i vozi kroz kompleks, pokraj Palate umetnosti kraljice Sofije (Palacio de las Artes Reina Sofía) pa sve do Guliverovog parka i natrag do ulaza u Muzej.

Dok smo čekali da dođe vreme za polazak vozića, razgledali smo unaokolo. Neki su za obilazak Grada koristili segvej (zanimljiva naprava na dva točka), a neki su se zabavljali u providnim loptama u kojima su pokušavali da održe ravnotežu na vodi.

Na segveju

Borba sa silama prirode i zakonima fizike

U Palati umetnosti uglavnom se održavaju simfonijski koncerti, izvode se opere, nastupaju čuveni umetnici iz celog sveta.

U ovom neverovatno velikom parku za decu nalazi se stilizovana skulptura Gulivera, sa brojnim toboganima i stepenicama skrivenim na njegovom ogromnom telu i u naborima na odeći. Uspavani džin je toliko veliki da čak i na pramenovima njegove kose postoje tobogani. Na Guliveru mogu da se igraju i deca i odrasli.

Guliverov park

Kažu da zgrada Muzeja nauke po svom izgledu podseća na kostur kita. Meni to nije palo na pamet, ali unutrašnjost (kao i spoljašnjost) ovog zdanja je vrlo zanimljiva. Muzejski eksponati raspoređeni su na ogromnom prostoru - na neverovatnih 26.000 m2, pa ne treba da čudi što nam je za razgledanje bilo potrebno nekoliko sati. I opet smo neke segmente samo ovlaš pogledali, a negde smo se duže zadržavali.

Velikani nauke

Lanac DNK

Lanac DNK u ogledalu

Ljudi iz sveta nauke smatraju da eksponati u ovom muzeju imaju više zabavan karakter nego neku edukativnu vrednost. Neću da se sporim sa stručnjacima - možda su u pravu a možda i ne, ali nama se veoma dopalo što smo u ovom muzeju mogli da vidimo vrlo zanimljive eksponate i vrlo slikovita objašnjenja raznih pojmova - od lanca DNK do farme mrava, od statua Neandertalaca obučenih u savremenu odeću do modela letilice braće Rajt... i još mnogo toga lepog i poučnog.

Unutar farme mrava

„Neandertalci“ u današnje vreme

Čija je lobanja veća...

Koliko su dugačka naša creva...

Model letilice braće Rajt

Pronađi uljeza...

Oproštaj od Grada umetnosti i nauke

Posle više sati provedenih u veoma poučnom i zabavnom ambijentu ovog muzeja, vraćamo se natrag u hotel. Pred nama je poslednje veče u Valensiji, sutra krećemo ka Barseloni i kraj našem odmoru sve je bliži.
Sa centralnog mesta u gradu, terase na krovu hotela, u daljini se vidi Grad umetnosti i nauke.

Obrisi Grada umetnosti i nauke

Pogled na trg Plaza del Ayuntamiento

Tuesday, August 28, 2012

2012 - 27. - 29. avgust, Valencia (via Benidorm)

Posle pet dana odmora koji nam je bio preko potreban i koga smo sa uživanjem iskoristili, došlo je vreme da nastavimo put do našeg pretposlednjeg odredišta na ovom letovanju, do Valensije.

Valensija je udaljena svega 250 km od našeg sredozemnog morskog raja, pa smo odlučili da do nje putujemo uz obalu, malo dužim putem, ali da usput svratimo do čuvenog letovališta Benidorm, koje je taman na pola puta.

Zajednički utisak - Benidorm nije mesto za letovanje po našem ukusu. Velika plaža u sred grada nikako se ne uklapa u duboko usađenu predstavu idealnog letovališta u kome nigde na vidiku nema ni solitera, ni kranova...

Iako Španci vrlo rado i u velikom broju svake godine dolaze na letovanje u Benidorm, mi smo zaključili da je odlično što smo prošli ovim putem i videli kako izgleda ovo „čudo“ španskog turizma. Nezanimljivo i neprivlačno!

Posle kratke šetnje i osveženja u kafeteriji nastavili smo ka Valensiji u koju smo stigli tokom popodneva. Ovaj put smo izabrali u hotel u samom centru grada (na trgu Plaza del Ayuntamiento), jer smo za obilazak Valensije planirali da koristimo gradski prevoz.

Tokom večeri nismo išli daleko, prošetali smo obližnjim kvartovima i potom večerali. Za sutradan smo u planu imali obilazak jedne veoma zanimljive moderne znamenitosti.

La Equitativa, na trgu Plaza del Ayuntamiento

Monday, August 27, 2012

2012 - 22. - 27. avgust, La Zenia

Summertime, and the livin' is easy...

Posle 9 dana provedenih u Španiji i pređenih više od 2.200 km, od zelene Baskije, do vrele Andaluzije, došlo je vreme da napravimo predah.
Od Sevilje do mesta za predah, odnosno mesta za naš „morski“ deo odmora delila nas je etapa od skoro 600 km
Putovali smo opušteno, bez žurbe i već tokom popodneva smo stigli do hotela. Naredih 5 dana provešćemo u letovalištu La Zenia, na „Beloj obali“ (Costa Blanca), u oblasti Alikante, na Sredozemnom moru.
Tokom boravka na Beloj obali, nismo ni prišli kolima, nismo išli nigde iz hotela, potpuno smo se prepustili uživanju na bazenu i u toplom moru koje je zapljuskivalo predivnu peščanu plažu.

Sve što smo tih dana imali u planu, staje na ovih nekoliko slika.

Tuesday, August 21, 2012

2012 - 21. avgust, Cordoba

Poseban dan i posebno mesto na trasi ovog putovanja po Iberiji. Idemo u Kordobu! Od Sevilje do Kordobe deli nas 140 km, tj. oko 2 sata puta.

Godinama sam maštala o tome da jednog dana kročim u čuvenu Meskitu, da prošetam njenom velikom dvoranom, da osetim čaroliju i utonem u lepotu i savršenstvo ovog umetničkog i graditeljskog dragulja.

Želja će mi se ispuniti, ali kao i pre skoro 10 godina u Egiptu, bez muke - želje se ne ispunjavaju. Kao nekad u Egiptu, dok sam ulazila u jednu od piramida na platou Gize, tako sam se i ovde, u Kordobi, borila sa emocijama ali i sa vrelinom. Bilo je tek oko 11 sati, ali temperatura je već stigla na oko +40 stepeni u hladu.

Ostavili smo auto na obližnjem parkingu i nastavili peške uličicama koje vode do Meskite. Ulice su skoro sasvim puste, utorak je - radni dan, ali deluje da je sve zatvoreno.

Calle de San Basilio (ulica svetog Vasilija) u Kordobi

U staro gradsko jezgro ušli smo ulicom Calle Puerta Sevilla (neobične li slučajnosti), odakle smo se provlačili kroz uličice kojima smo stigli do Ergele Kordoba (Córdoba Ecuestre), koja takođe predstavlja veliku turističku atrakciju. Ušetali smo par koraka u unutrašnje dvorište i zaključili da ćemo ergelu posetiti možda nekom drugom prilikom. Prolazimo, potom, pored zamka Alcázar de los Reyes Cristianos, ali i njega ostavljamo za kasnije.

Ulaz na bedemu starog grada udaljen je od kapije dvorišta Meskite skoro kilometar. Valjda zbog vrućine, šetnja nam se odužila i čini nam se kao da nikad nećemo stići.
Konačno, ipak, stižemo do severnog zida na kome je prolaz („Vrata oprosta“) koji se nalazi uz sam toranj katedrale. Vrata oprosta vode pravo u vrt narandži (Patio de los Naranjos).

U vrtu narandži, u pozadini toranj katedrale

Pre nego što zakoračimo u unutrašnjost nekadašnje džamije, a potom katedrale, zastajemo malo u hladovini stabala narandži i pokraj česme. Ovde se često srećemo sa raznim neobičnim, bajkovitim nazivima: npr. česma na kojoj smo se osvežili nosi naziv „Izvor cimeta“. Kasnije smo saznali da je nekad pored ove česme postojalo drvo cimeta, pa otud i njen naziv.

Česma Fuente del Cinamomo (Izvor cimeta)

Prilaz kapeli Villaviciosa

Dvorana stubova

Enterijer (vrata iz X veka)

U dvorani je nekad bilo čak 856 stubova napravljenih od jaspisa, oniksa, mermera i granita. Kombinacijom materijala i oblika, materijalizovana je ideja graditelja da prostor unutar Meskite deluje uzvišeno, beskrajno...

Unutar dvorane stubova, pronašla sam mesto koje je obasjavala svetlost raznih boja. Bajkovit trenutak...

Sala za molitve

Kupola maksure

U istoriju ovog zdanja, još jednog koje je UNESCO uvrstio na listu svetske kulturne baštine, utkano je barem 1700 godina ljudske istorije.
Temelje prvog hrama su postavili Rimljani, a zatim su u IV veku Vizigoti na tom mestu podigli crkvu. Početkom VIII veka, kada su u Andaluziju (i na veći deo iberijskog poluostrva) stigli Mavari, pokorili su Vizigote, ali su postojeću crkvu podelili na deo koji su i dalje koristili hrišćani i deo za muslimanske vernike. Nakon 70 godina ovakve „raspodele“, kalif Abdurahman I, otkupio je crkvu od Vizigota, zatim ju je srušio i na njenim temeljima napravio veliku džamiju u Kordobi.
U X veku Kordoba je bila najveći i najnapredniji grad u Evropi, a po dostignućima u nauci, kulturi i umetnosti, Kordoba je nadmašila i sve druge tadašnje gradove u svetu.
Hrišćani su u XIII veku osvojili Kordobu i Meskita je pretvorena u katedralu (Catedral de Nuestra Señora de la Asunción). Zapravo, džamija je postepeno poprimala sve više odlika katedrale tokom naredna dva i po veka. Ipak, najveći zahvati na džamiji sprovedeni su za vreme vladavine španskog kralja Karlosa I. Kada je Karlos došao u Kordobu da bi video konačno dovršenu katedralu, jednom rečenicom je opisao svu tragediju nestanka ovog dragulja mavarske umetnosti. Po njegovim rečima, uništeno je nešto što je bilo jedinstveno u svetu da bi se napravilo nešto toliko obično, nešto što postoji u svakom gradu.

Puni utisaka i pomešanih emocija, napuštamo Meskitu i vraćamo se do Zamka hrišćanskih kraljeva (Alcázar de los Reyes Cristianos).

Vrtovi (Jardines del Alcázar)

Kristifor Kolumbo pred hrišćanskim kraljevima Ferdinandom i Izabelom

Pogled na vrtove

Posle razgledanja Meskite, nije nam se ulazilo u unutrašnjost zamka, ali su nas njegovi vrtovi mamili svežinom koja se osećala dok smo prolazili između bazena i fontana oko kojih su bile leje divnog cveća, zimzelenih stabala i palmi.
Pravo mesto za uživanje i kratak odmor, a onda smo morali da krenemo natrag za Sevilju. Vrućina nas je proždirala na svakom koraku.