Thursday, August 22, 2013

2013 - 13. - 22. avgust, Grčka (povratak)

Sedam dana letovanja u Eratiniju prošlo je brzo i došlo je vreme za povratak kući. Da ne bismo vozili svih 1100 km odjednom, opet smo isplanirali da jednu noć prespavamo u blizini Soluna i onda sutradan nastavimo ka Beogradu. Pošto smo imali dovoljno vremena, odlučili smo da obavezno posetimo arheološki lokalitet u Delfima.
Iako smo se potrudili da poranimo, dok smo stigli do Delfa bilo je već prilično toplo. Goran i ja smo posetili Delfe u avgustu 2011. i ja sam tada morala da odustanem od razgledanja zbog nepodnošljive vrućine. Ovaj put sam bila odmornija i malo bolje pripremljena na ono što mi Delfi spremaju.

Lela nije nikad ranije bila u Delfima i zato mi je drago što smo posetili ovaj čuveni arheološki kompleks, a potom smo svratili i do jedne prodavnice suvenira gde je Lela za sebe našla neke sitnice koje će je podsećati ne samo na letovanje, već i na ovo antičko proročište. (I možda malo pomoći da zaboravi još neke neprijatne dogodovštine iz hotela... polomljenu baštensku stolicu sa koje je pala, Zippo upaljač koji je nestao iz sobe - sumnjamo na N.N. lica...)

Od Delfa smo nastavili vožnju na sever, do mesta Veria koje je udaljeno oko 70 km od Soluna. Bilo je to idealno mesto za prenoćište pred poslednju etapu puta do Beograda, dugu skoro 700 km.

Veria u rano jutro

Tuesday, August 20, 2013

2013 - 13. - 22. avgust, Grčka (boravak)

Već prvog dana našeg „morskog“ dela letovanja počele su da se dešavaju neke neplanirane i ne baš prijatne stvari. Obala korintskog zaliva, bez obzira da li je u pitanju centralna Grčka ili sever Peloponeza, nije uopšte „pitoma“ kako to možda izgleda na fotografijama na kojima se reklamiraju hoteli i letovališta. Nažalost, to smo ustanovili kasno - kada smo već došli na letovanje i kada nas je umesto šljunkovite plaže dočekalo kamenje koje je bilo sve samo ne ugodno za hodanje. Oštro i nezgodno kamenje bilo je na plaži, ali što je još gore - i u vodi! Uz to, talasa ima tokom celog dana što dodatno otežava ionako težak ulazak u vodu.

Hotelska plaža

Lela je već tokom prvog pokušaja da se okupa imala dva peha - u vodi je nogom zakačila kamen i posekla se, a onda ju je opekla meduza!
Nije nam preostalo ništa drugo osim da zaboravimo na plažu i da se narednih dana kupamo u bazenu. Srećom, hotelski bazen bio je čist, ispunjem morskom vodom, pa smo dobili koliko toliko dobru zamenu za kupanje u moru.

Plićak rezervisan za majke s decom!

Podvodna

Vodena

Na ovom letovanju smo prvi put u životu imali prilike da se slikamo pod vodom. Pre polaska, u Beogradu smo kupili dva jeftina fotoaparata za jednokratnu upotrebu (sa jednim filmom), ali kojima može da se slika pod vodom. Nažalost, ispostavilo se da je jedan od njih neispravan, pa smo morali da se nadamo da će od ovog drugog biti makar nekoliko uspelih fotografija. (Želja nam se donekle ispunila, ali smo to videli tek kad smo se vratili u Beograd i dobili razvijen film i fotografije.)

Hotelska hrana nam nije bila preterano po ukusu pa smo svake večeri išli u Eratini koji je 3 km udaljen od hotela. Eratini je seoce na obali, sa nekoliko restorana i crkvom. U ovim restoranima stolice i stolovi iznose se uveče na obalu, na prostor na kome je tokom dana plaža.

Eratini

Da bismo malo razbili svekodnevnu monotoniju leškarenja i brčkanja, jednog popodneva zaputili smo se u Delfe. Nažalost, krenuli smo kasno i kada smo stigli, arheološki kompleks u Delfima više nije bio otvoren za posetioce.

Ipak, sa ovog izleta ostala nam je lepa uspomena - predivan prizor doline u podnožju Delfa koja je prekrivena stablima maslina.

Tuesday, August 13, 2013

2013 - 13. - 22. avgust, Grčka (odlazak)

Došlo je vreme za letnji deo odmora, idemo u Grčku, na more, a zajedno sa nama putuje i Lela koja je u junu završila srednju školu i potom upisala fakultet!
Putujemo kolima kroz Srbiju, Makedoniju, putem koji već znamo napamet i koji nije vredan pomena. Krajnja destinacija u Grčkoj je kod mesta Eratini, u Korintskom zalivu.

Do Grčke stižemo bez problema i nepotrebnih zadržavanja na putu, a naša prva stanica je Solun, odnosno vojničko groblje na Zejtinliku. Na ovom groblju su sahranjeni srpski, francuski, italijanski, engleski i ruski vojnici koji su poginuli u Prvom svetskom ratu.
Zejtinlik se razlikuje od „običnih“ civilnih grobalja... i teško je rečima opisati osećaj tuge koji me je obuzeo kada smo ušli na Zejtinlik.

Naše letovalište na obali Korintskog zaliva je još uvek prilično daleko, a nama se ne žuri, pa po planu svraćamo u mesto Halkidona koje je udaljeno oko 40 km od Soluna. Tu ćemo se odmoriti, prenoćiti i ujutro nastavljamo put dalje ka jugu.
Iz Halkidone idemo do spomen obeležja u Termopilima koje Lela nije ranije imala prilike da vidi, a nas dvoje smo prvi put bili tamo u avgustu 2011. Nažalost, vrućina je ista kao i 2011. pa smo Lela i ja vrlo brzo krenule natrag u hladovinu, a Goran je iskoristio priliku da napravi ovaj „paparaco“ snimak.

Kad zaboravim šešir - moram da se pokrivam maramom!

Tokom popodneva stižemo u hotel na obali Korintskog zaliva. Nismo baš oduševljeni smeštajem, jer su naše sobe sa pogledom na more zapravo sa pogledom na žbunje i delić bazena... a negde u daljini, ako se potrudimo, možda i uspemo da vidimo more.

Soba s „pogledom“ na more

Copyright © Sofijana Stamenkovic

Šta je - tu je, stigli smo, možda smo samo malo umorni od puta i vrućine, nadamo se da će od sutra sve izgledati bolje.
Nadamo se...

Friday, May 10, 2013

2013 - 10. maj, Nacionalni rimski muzej

Obilazak Nacionalnog rimskog muzeja ostavili smo za poslednji dan boravka u Rimu. Radi se zapravo o četiri muzeja u nekoliko različitih zgrada, odnosno lokacija.
Zaključili smo da ćemo najefikasnije utrošiti vreme i uspeti da vidimo najviše onoga što nas zanima ako posetimo dva od ova četiri muzejska lokaliteta: Palatu Masimo („Palazzo Massimo alle Terme“) i Dioklecijanove terme („Terme di Diocleziano“).
Ova dva se nalaze u neposrednoj blizini stanice Termini, blizu su jedan drugom, dok su preostale dve celine („Crypta Balbi i Palazzo Altemps“) na dva različita i relativno udaljena mesta.

U Palati Masimo nalaze se fantastične zbirke različitih umetničkih predmeta iz antičkog Rima i Grčke - skulpture, freske, mozaici, kovani novac, nakit, predmeti za svakodnevnu upotrebu.
Bili smo oduševljeni freskama i podnim mozaicima koji su nam u sjajno dočarali kako su iznutra izgledali domovi bogatih Rimljana.

Vila Farnesina

Scena iz spavaće sobe u Vili Farnesini.
Rob stoji po strani praveći se da ne vidi šta se dešava.

Izgled prostorija u vili Marka Vipsanija Agripe

Izgled prostorija u vili Livije Druzile

Mozaik - pejzaž Nila

Mozaik iz Pompeje - Pan i Satir (između njih Gogo)

Grifon

Cirkuski konjanici sa konjima

Podni mozaik sa prikazom morskih stvorenja

Procesija za imenovanje konzula (mermerni sarkofag, III vek p.n.e.)

Reljef sa prikazom Menade koja drži jarca za rogove

Detalj - predivna stopala i sandale Menadine

Ukratko - „Omnia in numero et mensura“

Freska i nakit iz Pompeje

Freska iz Pompeje (portret devojke)

Lutka kojom se igrala devojlica iz neke bogate porodice

Iz Palate Masimo otišli smo u Dioklecijanove terme koje su izgrađene krajem III - početkom IV veka. Terme su se prostirale na više od 13 hektara i mogle su istovremeno da prime oko 3000 ljudi. U termama su postojale različite zasebne celine - vežbalište (gymnasium), kupatila - topla, mlaka i hladna (calidarium, tepidarium i frigidarium), bazen, pa čak i biblioteka.

Kao i u Palati Masimo, i ovde je izložen veliki broj skulptura, reljefa, predmeta koji se odnose na svakodnevni život, nadgrobnih ploča i epitafa... zapravo, sve ono što čini kulturu ovog grada i države od antičkih vremena do XVI veka. Ispred unutrašnjeg dvorišta u kome smo uživali nalazi se prelepo održavan park u čijem središtu je fontana, a pored prolaza su postavljene neobične, velike skulpture raznih životinja. Po obodu parka, uz sam trem, izloženi su predmeti poput statua, sarkofaga, oltara, amfora...

Ulaz u Dioklecijanove terme

Antički svet

Copyright © Sofijana Stamenkovic

Šestodnevni boravak u Rimu nadmašio je sva naša očekivanja. Osim loše odabranog dana za obilazak Apijskog puta, sve ostalo je bilo savršeno.
Sasvim lepo smo se snašli u gradskom prevozu ali i peške, što nije beznačajno ako se ima u vidu da je Rim veliki grad koji mi u suštini ne poznajemo.
Kada smo malo sredili utiske, bili smo zadovoljni time kako smo organizovali vreme, gde smo sve uspeli da stignemo i šta sve da vidimo. Isto tako, jasno nam je da bismo u Rimu mogli da provedemo ne šest dana, nego 6 godina - i da opet ostane puno toga neistraženog i nepoznatog.

Ko zna, možda se jednog dana ponovo nađemo u Rimu... Bilo bi lepo!

Thursday, May 9, 2013

2013 - 9. maj, Ostia Antica

Urezao mi se u pamćenje jedan opis starog Rima (iz već pominjanog dokumentarnog serijala) iz perioda od pre 2000 godina. Tadašnji Rim, koji je imao oko milion žitelja, bio je najmnogoljudniji grad na svetu. Razvijao se neverovatnom brzinom, a razmere njegovog napretka i širenja najjednostavnije ćemo razumeti ako ga uporedimo sa munjevitim razvojem Dubaija koji se dogodio u drugoj polovini XX veka. Pre 2000 godina, Rim je bio užurbana metropola koja je živela i danju i noću - baš kao i danas. A to je značilo da je svakodnevno bilo potrebno obezbediti hranu (prvenstveno žito) za sve građane, ali da je u Rimu postojala velika potražnja i za raznim drugim proizvodima - tekstilom, začinima, drvnom građom, kamenom... Verovatno zato je na mestu gde se Tibar uliva u Tirensko more, otprilike u IV veku pre nove ere osnovana Ostija, lučki grad udaljen od Rima oko 30 km. Ostija je pratila razvoj grada Rima, pa je početkom II veka nove ere imala oko 50.000 stanovnika, a u narednih 100 godina, broj stanovnika se udvostručio. Slabljenje carstva dovelo je i do postepenog odumiranja ovog grada.

Danas ćemo posetiti antičku Ostiju, a do nje se najjednostavnije stiže vozom. U neposrednoj blizini stanice metroa „Piramide“ kod trga Piazzale Ostiense, nalazi se i želenička stanica Porta San Paolo“ sa koje polazi prigradska želenička linija koja povezuje centar Rima sa njegovom opštinom Lido di Ostia, jedinom koja ima izlaz na more. Mi se nećemo voziti do Lida, već silazimo kod antičke Ostije, nekoliko kilometara udaljene od obale mora.

Od ulaza u kompleks antičke Ostije krenuli smo lagano napred i prva ulica u kojoj smo se našli je „grobljanska“ (na italijanskom - Via delle Tombe), gde postoje prilično dobro očuvani kolumbarijumi.

„Grobljanska“ ulica (Via delle Tombe)

Što smo dublje zalazili, sve više su nas oduševljavali jasno prepoznatljivi ostaci nekadašnjeg grada. Ulice (glavne i mnogo manjih, sporednih), trgovi, ostaci teatra, foruma, prodavnica, skladišta, stambenih zgrada, javnih toaleta i kupatila... Prvi put smo se našli na nekom antičkom arheološkom lokalitetu gde smo uz malo mašte mogli da zamislimo kako je grad izgledao u vreme kada je bio naseljen i živ. Miris borova, cvrkut ptica i potpuno odsustvo gradske saobraćajne buke dodatno su doprinosili našem potpunom užitku.

Teatar

Lavacrum ostiense (Terme di Nettuno)

Kompleks javnih kupatila u današnje vreme je dobio naziv Neptunove terme, zbog podnog mozaika sa prikazima Neptuna. U rimsko vreme, ovo mesto se zvalo „Lavacrum ostiense“ (ostijsko kupatilo). Ništa manje važni i apsolutno neophodni u svakom rimskom gradu, bili su javni toaleti. Za današnje pojmove vrlo neobično koncipirani - ali, nije na nama da sudimo!
Goran je seo s jedne strane latrinuma, ja naspram njega, čisto da pokušamo da zamislimo sebe na ovom mestu, u rimsko vreme. Zajednički utisak, jednom rečju - nezamislivo!

Latrinum - javni toalet

Za razliku od današnjih javnih toaleta, u vreme starog Rima privatnost korisnika uopšte nije bila nešto o čemu se razmišljalo. Svako ko je dolazio u toalet, mogao je da izabere slobodno mesto koje mu odgovara, možda da proćaska sa drugim posetiocem koji sedi pored ili naspram njega (ili nje), posluži se „priborom“ koji je tu na raspolaganju za svakoga i, po obavljenom poslu, nastavi dalje svojim putem.

U gradu su postojale zgrade koje možemo da uporedimo sa današnjim tržnim centrima. Na primer, „Horrea Epagathiana et Epaphroditiana“ pripadala je dvojici nekadašnjih robova (Epagathusu i Epaphroditusu) koji su se dobro snašli kao trgovci. U njihovom tržnom centru postojale su brojne prodavnice, unutrašnje dvorište sa svetilištem, a iz dvorišta se ulazilo u razne druge prostorije.

Horrea Epagathiana et Epaphroditiana

Razne prodavnice u nizu

Na topografskoj karti antičke Ostije videli smo da su u gradu postojale brojne prodavnice, restorani, pekare, hoteli i sve ono što sam već pomenula, ali i bordeli! Dakle, najstariji zanat na svetu i ovde je imao svoje „zanatlije“!

Prodavnica brze hrane (pogled iz ulice Via di Diana)

Holivudske (i slične) prikaze starog Rima i Rimljana u kojima preovladavaju raskoš i izobilje treba zaboraviti. Kao i u svakom društvu u ljudskoj istoriji, bogati su bili manjina. U Ostiji (kao i u drugim rimskim gradovima), bilo je mnogo siromašnih, mnogo onih koji su imali samo sobičak u kome su mogli da prespavaju, ali tu nisu imali ni kupatilo, ni toalet, ni kuhinju... Zato su, pored javnih kupatila i toaleta, postojale i prodavnice u kojima je mogao da se kupi već pripremljen, skuvan, ispečen, topao obrok - takozvani termopolijumi, verovatno prve prodavnice brze hrane u ljudskoj istoriji.

Topla (brza) hrana za poneti

U delu grada koji je bliži obali reke, na nekadašnjem esnafskom trgu, naišli smo na ostatke prodavnica od kojih su sačuvani samo podni mozaici. Vlasnici ovih prodavnica nisu se bavili samo trgovinom već i pomorskim prevozom raznih dobara, a postavljanje odgovarajućih slika u vidu podnih mozaika bio je najbolji način da reklama za njihov posao bude uvek vidljiva.

Svetionik, dva broda, delfin i iznad njih Nereida

Nereide su morske nimfe iz grčke mitologije, pa smo se upitali da li je to moglo da ukaže potencijalnim mušterijama da su trgovci iz grčkih oblasti rimskog carstva. Ili nešto sasvim drugo?

Zašto stoji natpis „Navi Narbonensis“ (na donjoj slici) - da li je bilo bitno da se zna da su u pitanju trgovci i pomorci, poreklom iz Galije (iz dela koji se danas naziva Provansa)?

Natpis označava da se radi o trgovcijma iz Galije (Gallia Narbonensis)

Oltar Romula i Rema

Ovo je kopija oltara koji se sada čuva u Nacionalnom rimskom muzeju. Originalni oltar nalazio se u svetilištu (zgrada više ne postoji) koje je bilo posvećeno Silvanu (bogu šuma i polja).

„Tajni“ ulaz...

Pozorišne maske kao arhitektonski ukras (u ulici sa zadnje strane pozorišta)

Copyright © Sofijana Stamenkovic

Sve ono što danas više ne može da se vidi u Rimu, jer je dobrim delom oštećeno, ali i zaklonjeno novim ulicama, zgradama i stambenim blokovima koji su nastajali tokom prethodnih 2000 godina, ostalo je u dobroj meri sačuvano upravo ovde u Ostiji. Po našem skromnom i laičkom mišljenju, Ostija je najkompletnije sačuvan antički grad, sa svim svojim bitnim elementima i funkcionalnim celinama. Ovde nam je taj duh nekadašnjeg grada bio skoro opipljiv, na dohvat ruke... Čarobno mesto i nezaboravan osećaj!

Kako smo došli, tako smo se i vratili u centar Rima - nakon pola sata vožnje vozom mi smo se opet našli u užurbanom, bučnom ali ipak predivnom Rimu. Bio je ovo dan za pamćenje, jedan od onih kada sebi kažemo - „Zbog ovoga je vredelo dolaziti“!